محتوای ویدیویی چه نقشی در جذب مخاطب و برقراری ارتباط با او دارد؟

5 آبان 1400
نویسنده: نردبون

ویدیو از جمله موثرترین و کاربردی‌ترین ابزارهای موجود برای تولید محتوا و جلب توجه مخاطب است. در جامعه شلوغ و پرمشغله امروزی اکثر مخاطبان دیگر حوصله خواندن متن‌ها‌ی بلند بالا و طولانی را ندارند و ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک متن سرد و بی روح‌، یک ویدیویی جذاب و سرگرم کننده تماشا کنند. به همین دلیل محتوای ویدیویی چندین سال است که به یکی از قدرتمندترین ابزارهای جلب توجه مخاطبان و برقراری ارتباط و تعامل موثر با آنها تبدیل شده است.

تولید محتوای ویدیویی در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین راهبردهای کسب و کارها و نام‌های تجاری مختلف برای تبلیغات و معرفی محصولات و خدماتشان به مشتریان است. یعنی اکثر کسب و کارهای موفق دیگر روش منسوخ شده محتوای نوشتاری را کنار گذاشته و به تولید محتوای ویدیویی روی آورده‌ا‌ند و از این طریق سعی می‌کنند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. مخاطبان امروزی نیز با تماشای یک ویدیوی جذاب به سرعت مجذوب آن شده و ممکن است آن را برای دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارند. همین به اشتراک گذاشتن ویدیو نیز نوعی تبلیغ برای شرکت یا کسب و کار شماست که بدون هیچگونه زحمت و صرف هزینه توسط مخاطبان انجام شده و موجب رونق کسب و کار شما می‌شود. اما محتوای ویدیویی دقیقا چیست و برای تولید محتوای ویدیویی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟ در ادامه همه آن چیزی که باید درباره محتوای ویدیویی بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

محتوای ویدیویی چیست و با چه هدفی ساخته می‌شود؟

محتوای ویدیویی به هر قالب محتوایی بصری گفته می‌شود که دارای ویدیو یا مشمول آن باشد. به عبارت دیگر محتوای ویدیویی شامل هر نوع فیلم یا ویدیویی است که شما برای بازاریابی یا تبلیغات خود از آن استفاده می‌کنید. ویدیو یکی از موثرترین و قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی در امر تبلیغات است که می‌تواند تاثیرات مثبت و چشمگیری در موفقیت کسب و کار شما داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که محتوای بصری حدود 60000 برابر بیشتر از محتوای متنی و نوشتاری در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و به همین دلیل است که امروزه اکثر کسب و کارها از تولید محتوای ویدیویی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. برخی آمار دیگر نیز نشان می‌دهند که ویدیوها 1200 برابر بیشتر از متن‌ها و تصاویر، توسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند، به طور متوسط هر روز در آپارات فارسی حدود 7 میلیون فیلم دیده می‌شود، در سایت یوتیوب نیز روزانه بیش از 7 میلیارد ویدیو توسط کاربران مشاهده می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه وجود کلمه «ویدیو» در کنار عنوان تبلیغاتی شما در نتایج سرچ گوگل می‌تواند 19 درصد شانس بازدید محتوای شما را افزایش ‌دهد. با این اوصاف استفاده از محتوای ویدیویی هوشمندانه‌ترین استراتژی است که یک شرکت یا نام تجاری می‌تواند برای رونق و تبلیغ کسب و کار خود از آن استفاده کند.

محتوای ویدیویی در اشکال مختلف تولید می‌شود و بسترهای گوناگونی برای اشتراک‌گذاری آن وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرهای مختلفی چون اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام به اشتراک بگذارید و از طریق این پلتفرم‌ها با مخاطبان خود در اتباط باشید. شما باید سعی کنید محتوای ویدیویی خود را به قدری جذاب تولید کنید که یک مخاطب معمولی را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. یک مخاطب باید با دیدن محتوای ویدیویی شما، جذب محصولات و خدماتتان شده و برای خرید از برندتان اقدام کند و حتی آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارد. جذابیت ویدیو باید طوری باشد که منجر به دست به دست شدن آن در فضای مجازی شود زیرا همین اشتراک گذاری و دست به دست شدن ویدیو است که می‌تواند موجب معرفی شما به طیف وسیعی از مخاطبان شود. بنابراین اصلی‌ترین هدف شما برای تولید محتوای ویدیویی باید جلب توجه مخاطب و سپس ترغیب او برای خرید از شما باشد.

چرا برای جلب توجه مخاطب باید از محتوای ویدیویی استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، تاثیر محتوای بصری بسیار بیشتر از محتوای متنی است و به همین دلیل برای تاثیرگذاری بیشتر در مخاطب باید از این روش استفاده کنید. تولید محتوای ویدیویی در حال حاضر به عنوان یک ابزار کاربردی و مهم در امر تبلیغات به شمار می‌رود که اکثر کسب و کارهای قدیمی و نوپا برای تبلیغات خود از این شیوه جذاب استفاده می‌کنند. اما دلیل این امر چیست؟ از مهم‌ترین دلایلی که یک کسب و کار یا نام تجاری برای تبلیغات یا بازاریابی محصولات خود باید از تولید محتوای ویدیویی استفاده کند شامل:

احتمال بالای تبدیل یک مخاطب معمولی به یک مشتری وفادار

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تولید محتوای ویدیویی این است که اگر ویدیو شما جذاب تولید شود و بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، آن مخاطب یا بازدیدکننده معمولی به احتمال زیاد نسبت به خرید از شما ترغیب می‌شود. همین امر موجب می‌شود که پس از مدت زمانی کوتاه به مشتری وفادار و واقعی شما تبدیل شده و دیگر تنها یک بازدیدکننده ساده نباشد.

برقراری ارتباط عاطفی بیشتر

با تولید یک محتوای ویدیویی جذاب می‌توانید ارتباط عاطفی موثرتری با مخاطبان خود برقرار کنید و آنها را با خود همراه سازید. زمانی که مخاطب ویدیوی شما را تماشا می‌کند، به احتمال زیاد محتوای شما در خاطرش ثبت شده و به نوعی عواطف و احساساتش درگیر می‌شود. همین درگیری عاطفی موجب می‌شود تا همیشه شما را دنبال کرده و بخواهد محصولات و خدماتتان را امتحان کند.

بیشتر دیده شدن و اشتراک گذاری ویدیو

محتوای ویدیویی نسبت به محتوای متنی و نوشتاری، بیشتر دیده می‌شود و در صورت جلب رضایت و توجه مخاطب به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر محتوای ویدیویی شما جذاب باشد و مخاطب از تماشای آن لذت ببرد یا ترغیب شود که از محصولات شما دیدن کند، حتما ویدیوی شما را برای دوستان خود به اشتراک می‌گذارد و یا حتی ممکن است آن را در صفحات شخصی مانند پروفایل اینستاگرام خود نیز به اشتراک بگذارد. همین اشتراک گذاری کاربران می‌تواند پل ارتباطی شما با مخاطبان دیگر باشد که ممکن است بعدها به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند. یعنی شما تنها با ساخت یک محتوای ویدیویی جذاب می‌توانید به طیف وسیعی از مخاطبان هدف و بالقوه دسترسی پیدا کنید و بدون صرف وقت و هزینه گزاف به هدف نهایی خود که جذب مشتریان وفادار است، دسترسی پیدا کنید.

چگونه یک محتوای ویدیویی جذاب تولید کنیم؟

سوالی که ممکن است الان برایتان پیش آمده باشد این است که چگونه می‌توانیم یک محتوای ویدیویی تاثیرگذار و جذاب تولید کنیم؟ حال که این ابزار تا این حد می‌تواند برای بازاریابی و تبلیغات موثر باشد، چگونه می‌توانیم از آن به صورت صحیح و کاربردی، بهره‌برداری کنیم؟ تولید محتوای ویدیویی کار چندان دشواری نیست و تنها کافی است برای ساخت یک محتوای ویدیویی به نکات ساده اما کاربردی زیر توجه داشته باشید:

محتوای ویدیویی باید مختصر و مفید باشد

اولین نکته‌ای که در تولید محتوای ویدیویی باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید ویدیوی خود را در کوتاه‌ترین و مختصرترین حالت ممکن بسازید. یک ویدیوی 2 الی 4 دقیقه‌ای بسیار تاثیرگذارتر از یک ویدیوی طولانی 10 الی 15 دقیقه‌ای است و اشتراک‌گذاری آن نیز ساده‌تر است. درست است که تماشای ویدیو برای کاربران جذاب است اما ویدیو نباید یه قدری طولانی باشد که حوصله بیننده را سر ببرد. تماشای ویدیوها طولانی مانند خواندن یک متن نوشتاری طولانی از حوصله مخاطبان خارج است و طیف گسترده‌ای از افراد ممکن است تنها یک دقیقه اول ویدیوی شما را تماشا کنند و آن را نصفه و نیمه رها کنند. بنابراین برای دریافت بازخوردهای مطلوب و مورد انتظارتان سعی کنید محتوای ویدیویی خود را کوتاه اما مفید تولید کنید.

اصل مطلب را در ابتدای ویدیو عنوان کنید

برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب، سعی کنید عنوان یا هدف ویدیوی خود را در همان ثانیه‌های اول ویدیو به مخاطب خود تفهیم کنید. مخاطب باید متوجه شود که هدف شما از ساخت این محتوای ویدیویی چیست و اصلا چرا باید آن را تماشا کند. ثانیه‌های اول ویدیوی شما در جلب توجه مخاطبان بسیار تعیین کننده هستند؛ بنابراین با کش دادن موضوع و حاشیه رفتن شانس خود را در جذب مخاطب از بین می‌برید و تمام تلاش‌هایتان بی نتیجه می‌شود. شاید محتوای شما در مجموع جذاب باشد اما اگر ثانیه‌های ابتدایی آن نتواند مخاطب را با خود همراه سازد، آن ویدیو نتیجه دلخواه و مطلوب را برایتان به ارمغان نخواهد آورد.

محتوای ویدیویی باید جذاب و سرگرم کننده باشد

از نکات مهم دیگری که در هنگام تولید محتوای ویدیویی باید به آن توجه داشته باشید این است که ویدیوی شما در نگاه اول باید برای مخاطب جذاب و به نوعی سرگرم کننده باشد. مسلما یک محتوای ویدیویی خشک و رسمی، توجه هیچ مخاطبی را به خود جلب نمی‌کند و علاوه بر آنکه برای کاربران جاذبه ندارد، همچنین ممکن است موجب ایجاد حس منفی و نوعی دافعه نسبت به شما و کسب و کارتان شود. بنابراین سعی کنید تا حدی از عناصر طنز در ویدیوهای خود استفاده کنید تا مخاطب نسبت به تماشای ویدیوی شما ترغیب شود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نباید در استفاده از عناصر طنز و شوخی، زیاده‌روی کنید و برای سرگرم کردن مخاطب به هر موضوع و شگردی متوسل شوید. زیرا در این صورت نیز به هدف خود که جلب توجه مخاطب است، دست پیدا نمی‌کنید. رعایت اعتدال در این موضوع بسیار مهم و تعیین کننده است.

انتخاب پلتفرم‌های مناسب برای اشتراک گذاری محتوای ویدیویی

برای دسترسی به طیف وسیعی از مخاطبان تنها تولید یک محتوای ویدیویی جذاب کافی نیست. شما باید سعی کنید محتوای خود را در پلتفرم‌هایی که کاربران زیادی دارند به اشتراک بگذارید تا به خوبی دیده شوید و بازخوردهای مثبت دریافت کنید. در حال حاضر بهترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری محتواهای ویدیویی، اینستاگرام است که یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. خوشبختانه اینستاگرام با اضافه کردن قابلیت IGTV تبلیغات را برای بازاریابان و بلاگرها بسیار راحت کرده است و شما به راحتی می‌توانید ویدیوهای خود را در آنجا آپلود کنید. پس از اینستاگرام، شبکه اجتماعی یوتیوب نیز برای اشتراک گذاری ویدیو، بسیار مناسب است اما چون در ایران دارای مشکل فیلترینگ است، شاید عده‌ای از کاربران بالقوه دیگر به آنجا سر نزنند. اما با این حال، یوتیوب نیز کاربران وفادار خود را دارد و می‌تواند یکی از قطب‌های تبلیغاتی موثر برای بازاریابان باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب همه آن چیزی که باید درباره محتوای ویدیویی و نحوه تولید آن بدانید را به شما توضیح دادیم. همانطور که خواندید، محتوای ویدیویی نوعی محتوای بصری است که در قالب ویدیو تولید می‌شود و نقش بسزایی در جلب توجه مخاطبان دارد. تولید محتوای ویدیویی در حال حاضر به یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده است که بسیاری از کسب و کارهای موفق برای تبلیغات خود به آن روی آورده‌اند. البته تولید محتوای ویدیویی نیز کار ساده‌ای نیست و برای تولید آن باید به برخی نکات توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن مواردی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، به راحتی می‌توانید یک محتوای ویدیویی جذاب تولید کنید.